Een module over gezondheid

14 mei 2019
FOTO: EMMA SIMPSON/UNSPLASH

Voor sommige thema´s is het wat makkelijker om een module te maken dan voor andere. Gewoon omdat het thema soms net iets verder van je af staat. Wij hadden al modules gemaakt over klimaat, energie, water en globalisering. Vorig jaar besloten we dat we dat we ook eens iets wilden doen rondom het thema gezondheid.

Gezondheid is een thema waar je allerlei kanten mee op kunt. Waarschijnlijk maakte juist dat het moeilijk voor ons. We besloten dat de eindopdracht leerlingen de mogelijkheid zou moeten geven het thema ook vanuit verschillende invalshoeken te benaderen. Die eindopdracht luidt: maak een tijdschrift over gezondheid met als doelgroep je leeftijdsgenoten.

Deze eindopdracht maakt het mogelijk om met deze module aan een aantal nevendoelen van Geo Future School te werken, zoals het samenwerken en het eigenaarschap van leerlingen. Om het tijdschrift te maken werken de leerlingen in de vorm van een redactie. Binnen die redactie heeft ieder zijn eigen rol elk met een eigen rolomschrijving. De hoofdredacteur roept de redactievergadering bij elkaar en zit deze voor, journalisten nemen interviews af of doen aan onderzoeksjournalistiek en de beeldredacteur zorgt voor kaartjes, foto’s, grafieken en een infographic. Hoewel ieder zijn of haar eigen rol heeft, moeten ze uiteraard ook bij elkaar bij springen als dat nodig is. Het is een handige manier om leerlingen vanuit een rol te laten samenwerken. Gedurende de module kunnen leerlingen op een schema op een bord bijhouden wie waar mee bezig is. Zo heeft de hele redactie overzicht. De deelopdrachten worden met post-its van links naar rechts op het schema verplaatst. Bijkomend voordeel is dat de hele redactie ook in de gaten kan houden of er voldoende voortgang is.

De startopdracht van de module is zo gemaakt dat iedere redactie een aantal tijdschriften bekijken en aangeven wat ze er goed en minder goed aan vinden. Op basis hiervan maken ze een opzet voor hun eigen tijdschrift. Daarin staan de criteria waarvan zij vinden dat een goed tijdschrift over gezondheid aan moet voldoen. Dat wordt niet alleen het product waar zij aan gaan werken, maar ook het beoordelingsmodel. De leerlingen hebben dus zelf criteria voor een goede uitwerking opgesteld en de docent kijkt of ze dit ook realiseren. En uiteraard ook of er voldoende diepgang in het tijdschrift zit, de infographic pakkend en duidelijk is enzovoorts.. Deze vorm wordt wel good examples genoemd. Aan de hand van het evalueren van voorbeeld tijdschriften, formuleren leerlingen hun eigen criteria voor de eindopdracht. Dit vergroot het eigenaarschap van de leerlingen.

Uiteraard bevat de module ook theorie. Het eerste hoofdstuk gaat over gezondheid in het algemeen, vooral in relatie met levensverwachting. Het tweede over eetcultuur en eetgewoonten in Nederland en in andere landen. Het derde hoofdstuk gaat over de verleidelijke voedselomgeving. Het idee voor dit hoofdstuk ontstond op de KNAG-nascholingsdag GFS, waar hier een workshop over werd gegeven. Het idee dat ons eetpatroon deels beïnvloedt wordt door het aanbod en de verleiding die onze omgeving biedt, sprak ons aan.

In het vierde hoofdstuk leren de leerlingen wat er van een hoofdredacteur, journalist of beeldredacteur verwacht wordt en in het vijfde hoofdstuk maken ze als redactie een plan van aanpak voor hun tijdschrift.

Binnenkort gaan we deze module voor de tweede keer starten in onze drie brugklassen Geo Future. De evaluatie vorig jaar leerde ons dat de leerlingen deze module erg positief waarderen. Dit heeft er onder andere mee te maken dat ze aan het tijdschrift hun eigen draai kunnen geven. Ze kunnen ingaan op voeding, leefpatroon, maar ook op zorg de verspreiding van ziekten. Afhankelijk van hun keuzes krijgt het tijdschrift een biologisch, economisch, geografisch of historisch tintje. Het mooiste is natuurlijk als ze een combinatie maken en daarbij echte onderzoeksjournalistiek afwisselen met persoonlijke verhalen, discussie over heikele punten en natuurlijk de blik op de toekomst.

De module is af maar mist nog enkele vaste GFS onderdelen en is mede daardoor nog niet officieel gecertificeerd. Zo is er geen veldwerk en we hebben nog geen partner gevonden op het thema gezondheid, alleen een journalist. Toch zijn wij erg blij met deze module. Hij is geschikt om de beginselen van het samenwerken dat we zo belangrijk vinden bij GFS, aan te leren. En de diverse mogelijke richtingen waarop leerlingen kunnen gaan met de eindopdracht vergroot hun eigenaarschap. Tot slot is het natuurlijk ook gewoon heel leuk om je eigen tijdschrift te maken. Zeker als dat ook echt afgedrukt wordt!