Een nieuwe Geo Future School in Geldermalsen

16 oktober 2020

De Lingeborgh is een regionale school met ca 1100 leerlingen. In januari 2020 heeft de school voor de tweede keer het predicaat Excellente School 2020-2022 mogen ontvangen.

De Lingeborgh maakt sinds 2013 deel uit van O.R.S. Lek en Linge. Een bruisende schoolgemeenschap, waar leerlingen een fijne tijd hebben, veel leren en het diploma halen dat bij hen past. Vestiging de Lingeborgh heeft binnen deze schoolgemeenschap haar eigen kleur en cultuur. Wij staan voor leerlingenzorg op maat, op élk niveau. Van vmbo tot onderbouw havo/vwo.

Al vele jaren wordt in de havo/vwo onderbouw klas 1 en 2 het vak Mens en Maatschappij gegeven, ooit opgezet om leerlingen projectmatig aan (onderzoeks)vaardigheden te laten werken, waarbij kennis uit de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en in mindere mate economie en maatschappijleer wordt gebruikt om tot een eindresultaat te komen. Dit eindresultaat is vaak een werkstuk of presentatie en in een enkel geval een bouwwerk.

In de loop van de jaren zijn er leuke projecten opgezet, maar aan de onderbouwing van deze projecten wilde nog wel eens wat schorten, mede door wisseling van de lesgevende docenten gedurende deze tijd.

Het afgelopen jaar zijn wij in aanraking gekomen met Geo Future School. Geo Future School richt zich op verschillende  kernconcepten zoals duurzaamheid, gezondheid, leefbaarheid, veiligheid en rechtvaardigheid. Dit sluit uitstekend aan bij de Lingeborgh als Unesco-school. Door middel van projectonderwijs willen we onze leerlingen voorbereiden op hun toekomst in een globaliserende samenleving. Hierin zijn vaardigheden als samenwerken en oplossingsgerichtheid van groot belang. Steeds meer complexe vraagstukken van deze tijd moeten multidisciplinair opgelost worden. Daarom werken we vakoverstijgend, denk hierbij aan de vakken aardrijkskunde, biologie, economie, geschiedenis en nask/techniek. We willen onze leerlingen uitdagen door de hogere denkvaardigheden aan te spreken en ze op groei gerichte feedback te geven.