Een nieuwe GFS-module over ruimtelijke ordening

22 november 2019

Er is een nieuwe module beschikbaar over ruimtelijke ordening. Deze module is ontwikkeld door het Groevenbeek.

Ruimtelijke ordening en planologie is vaak een abstract onderwerp voor leerlingen. Om ruimtelijke ordening en planologie dichter bij de leerling te brengen hebben wij een module ontworpen waarbij de leerlingen in de huid van een planoloog kruipen. Naast de nodige theorie over steden gaan de leerlingen aan de slag met echte casussen die in samenwerking met de gemeente zijn uitgezocht. Dit zijn vaak ontwikkelingsplannen van de gemeente waarbij de leerlingen worden uitgedaagd om zelf het nieuwe gebied in te richten volgens de eisen die gesteld worden. Uiteindelijk zullen de resultaten gepresenteerd worden op een heuse markt waarbij de leerlingen in kraampjes hun ontwerpen kunnen tentoonstellen. De gemeente kan hierbij uitgenodigd als beoordelaar of om ideeën op te doen. Het hele project is ook nog eens opgezet als een serious game waarbij leerlingen muntjes kunnen verdienen aan de hand waarvan een groot deel van hun cijfer wordt bepaald. Het hele project is dus eigenlijk doorspekt met motiverende- en activerende didactiek. Uit ervaring weten we inmiddels dat deze manier van onderwijs zeer wordt gewaardeerd door de leerlingen.

Met een GFS-account is de module te vinden onder het kopje lesmodules. De benodigde materialen kunnen daar worden gedownload.