Escape room voor groep 8 op Het Streek in Ede

18 december 2020

Opzet
De thema’s waren al snel duidelijk: dat zijn natuurlijk de thema’s van Geo Future School. Uit de negen thema’s kozen we klimaatverandering, logistiek en globalisering. Een belangrijk kenmerk is verder het denken in oplossingen voor de toekomst. Dat denken in oplossingen leidde tot het idee van een escape room. Onder tijdsdruk proberen tot een oplossing te komen.

We hebben de escape room georganiseerd voor 100 groep 8 leerlingen. Een gang van de school met 6 lokalen hebben we daarvoor afgezet en de deur aan het eind met een slot verzekerd. De leerlingen gingen van lokaal naar lokaal. Door in ieder lokaal opdrachten uit te voeren ontdekten ze steeds een code. Met die code kon in het volgende lokaal een kistje worden geopend met daarin de volgende opdracht. De verschillende codes samen leverden uiteindelijk de code op waarmee het slot op de deur aan het einde van de gang geopend kon worden.

De opdrachten
De opdrachten in de lokalen waren heel divers: een lego-eiland waar op basis van de antwoorden op vragen met ijsblokjes een zeespiegelstijging plaatsvindt, kaartjes met kenmerken koppelen aan de betreffende landen, met een UV-lamp geheime codes op een landkaart ontdekken, bodemprofielen koppelen aan de juiste boorlocatie, de goede lijn voor een verbinding tussen Europa en de VS vinden en een autootje op zout water laten rijden. Het geheel werd voorafgegaan door een spannend introductiefilmpje ingesproken door onze collega Engels in Attenborough-stijl en in ieder lokaal was steeds een aftelklok te zien.

Veel werk?
Ja, het is heel wat werk om het te organiseren. Gelukkig konden we taken verdelen. Het was ook heel fijn dat er veel stagiaires wilden helpen. Verder heeft de administratie allerlei dingen geregeld zoals de aanmeldingen, drinken en de certificaten voor de deelnemers. Ondanks dat het veel werk was, was het vooral ook heel leuk om dit met collega’s samen te bedenken en te organiseren. Juist in deze Corona-tijd waarin er niet zoveel kan en er vaak pas op de plaats moet worden gemaakt, was het leuk om met elkaar echt iets nieuws te maken. Dat geeft ook energie! Tot slot: nu we dit eenmaal een keer gedaan hebben, kunnen we het vrij makkelijk een volgende keer weer doen.

Waaraan te denken?
Het is goed om iemand te hebben die kartrekker is. Bij ons wat dat onze collega Guido. Hij maakte ons enthousiast voor het idee en had zelf ook het overzicht over de hele escape room. Daarnaast is hij ook nog eens heel handig met filmpjes. Verder is het nodig om de taken te kunnen verdelen. Wij werkten in tweetallen. In totaal waren er zo 7 collega’s en 4 stagiaires betrokken. Onze brugklasleerlingen Geo Future hebben ook geholpen door de groepjes van lokaal naar lokaal te begeleiden en waar nodig mee te helpen met puzzelen. Ook leuk: de deelnemers vooraf alvast wat sturen ter voorbereiding: https://arcg.is/1TDnXe0

Natuurlijk zijn er ook nog aandachtspunten. Een paar opdrachten waren net wat te lang of net wat te ingewikkeld. Dat kunnen we nog wat bijstellen, het is natuurlijk het leukste als de groep 8 leerlingen helemaal op eigen kracht uit de escape room kunnen komen. En ja, uiteindelijk lukte het om de code te kraken en te ontsnappen!