Geo Future School op het St. Bonifatiuscollege in tijden van Corona

19 februari 2021

Door Tim Schuring & Marieke Sijbom

Beperkingen
Op het St. Bonifatiuscollege worden de GFS-modules uitgevoerd binnen de reguliere vakken. Voor de derdeklasmodule 'Wolvenburg', waarbij leerlingen met aardrijkskunde en economie een nieuw bestemmingplan maken voor een voormalig gevangenisterrein in Utrecht, is gezien de grote veldwerkcomponent besloten om het dit jaar niet door te laten gaan. Met het niet door mogen laten gaan van het veldwerk op Terschelling (4V) is ook de ontwikkeling van deze nieuwe module stil komen te liggen voor dit jaar.

Mogelijkheden
Betekent dit dat we dit jaar geen Geo Future School activiteiten doen? Zeker niet!
In de brugklas wordt het project 'Presenteer het Weer' omgeschreven naar een Geo Future School module in samenwerking met Engels en wiskunde. De eigen module Tiny House is doorontwikkeld binnen de context van afstandsonderwijs. Hieronder een beschrijving van dit proces.

Tiny House
Tijdens deze tweede lockdown periode met online thuis onderwijs kon de oorspronkelijke uitvoering van het GFS Tiny House project voor de tweede klassen niet doorgaan.
Er werd een beroep gedaan op de flexibiliteit en creativiteit van ons techniek, kunst2d en aardrijkskunde docententeam. We hebben een online manier gevonden om leerlingen in groepsverband een Tiny House te laten ontwerpen.

Overeenkomsten
In het traject zijn de nodige veranderingen aangebracht, maar er zijn ook nog overeenkomsten met de opzet van vorig jaar. Zo werken de leerlingen in de eerste drie weken van de module individueel aan inhoudelijke hoofdstukken. Op deze manier verkrijgen ze de nodige theoretische ondersteuning om in week 4 t/m 7 aan de ontwerpfase te starten. Leerlingen vormen architectenbureaus en gaan een zo duurzaam mogelijk Tiny House ontwerpen. Daarbij worden ze uitgedaagd na te denken over de locatie van het Tiny House, voor welke doelgroep ze ontwerpen en de energie-, water- en afvalstromen die er in en rondom het huisje zijn.

Veranderingen
Een feestelijke start op de Hogeschool Utrecht met gastlessen zat er dit jaar niet in. Als alternatief hebben we bewoners van Tiny House Village ‘Kleinhuizen’ in Zeist bereid gevonden om een vlog te maken. Hierin worden de leerlingen rondgeleid in het dorp en een Tiny House. Ook de site is zeer informatief en biedt de mogelijkheid voor een virtuele tinyhousetour op het terrein (www.kleinhuizen.nl).

De vorig jaar geschreven Tiny House module is omgezet naar het online portaal van Learnbeat. Het grote voordeel van Learnbeat boven het werken in een (gedeeld) word document is het overzicht in de voortgang van je leerlingen. Het overzetten kost tijd, maar wij zien dit als investering voor de komende jaren. Vanuit het vak techniek hebben onze leerlingen al een Learnbeat licentie. Ze zijn dus bekend met de werking. Dit was een groot voordeel.
Daarnaast biedt het programma de mogelijkheid voor het afnemen van online toetsen, waarbij er een ‘safe exam’ modus beschikbaar is. Voor gebruik dienen je leerlingen deze wel eerst te downloaden.

We hebben ervoor gekozen om met duidelijk omschreven weektaken te werken. Leerlingen werken in week 4 t/m 7 aan een PowerPoint die ze bij elk vak aanvullen. Hieronder een drietal voorbeeld-dia’s.

Tijdens de online lessen werken leerlingen in break out rooms of in aangemaakte groepskanalen. Een evenredige taakverdeling is in deze online periode erg belangrijk. Om hier zicht op te houden is het noodzakelijk om elke les online voortgang gesprekjes te houden met de architectenbureaus.

Het eindproduct zal een PowerPoint zijn waarin de ontwerpen die gemaakt zijn bij kunst2d, de energie- regenwater- en afvalbesparende maatregelen, de locatie en de doelgroep uitgewerkt staan.

Ondanks de vele beperkingen denken we een aardige manier gevonden te hebben om leerlingen toch aan dit GFS-project te laten werken.