GFS-nascholing door de ogen van docenten van het Van Maerlantlyceum in Eindhoven.

17 december 2021
Nieuws

Al jaren enthousiast over Geo Future School, maar hoe loods je dit sterke concept je school binnen? Een sectie aardrijkskunde die vooral voorzichtig is, alleen ermee starten werkt ook niet, maar dan verandert alles. De school wil in een multifunctionele lesruimte experimenteren met nieuwe lesvormen. Wat doen jullie vanuit aardrijkskunde? Tegelijkertijd mag je een jonge veelbelovende collega aardrijkskunde aannemen, die net van de universiteit is afgerold. Kortom: dit is mijn kans. De sectie aardrijkskunde stemt nu wel in en aan Maud heb ik een jonge ambitieuze 'partner in crime'. We gaan van start!    

Periode 1: Food for Thought, periode 2: Presenteer het weer en in periode 3: De wijk van de toekomst. Vanuit deze laatste module willen we ook onze eigen Brainport Eindhoven module gaan ontwikkelen. Maar dan, het schooljaar gaat van start, de lesweken volgen elkaar op, je gaat met 38 super fijne leerlingen in gymnasium 3 aan de slag met Geo Future School, maar je zit tevens met de nodige vragen ... 

Gelukkig kent Geo Future School een heldere website, kun je terugvallen op een regio coördinator én was er onlangs op 16 november een landelijke nascholing voor GFS in Teams. Met name deze nascholing gaf ons heel veel antwoorden op vragen die we onszelf ook hadden gesteld en nog meer. Zo gaf Katie Oost zeer kernachtig weer wat het belang is van een gedegen implementatieplan. Oftewel hoe wordt GFS een succes binnen je school? Wat zijn de Do's en de Don'ts als je een startende GFS bent. Het stappenplan dat zij met de deelnemende scholen besprak is helder en een prima route naar de juiste inbedding van GFS binnen jouw school. Want een ding is me inmiddels wel duidelijk: vanuit dat ene GFS concept zijn vele invullingen mogelijk, afhankelijk van de verschillen die er tusen scholen zijn. Het allerbelangrijkste is dat GFS verweven raakt met de schoolvisie van jouw school, pas dan staat het GFS bouwwerk stevig. 

De presentatie van De leergang Teacher Leadership, liet vervolgens zien hoe je al je initiatieven succesvol binnen je organisatie kunt laten landen. Hoe krijg je jouw enthousiasme over het voetlicht i.p.v. dat je moegestreden stukloopt tegen muren. Kortom hoe krijg je anderen mee voor GFS!

Als kers op de taart werden we meegenomen in de laatste ontwikkelingen binnen het programma Tipping Point Ahead. Dit waanzinnig interessante onderzoeksprogramma van NESSC, begon in 2014 en loopt tot en met 2024. Tipping points in past climate was in 2016 een uitwerking met een grote geografische component. Dit is schitterend materiaal om met leerlingen mee aan de slag te gaan. Uitdagende lesstof voor metname in de bovenbouw. 

De meerwaarde van zo'n nascholing, is naast de nieuwe inzichten die je worden aangereikt, dat er allerlei contacten worden gelegd met collega-scholen. Niet veel later zaten Maud en ik dan ook bij Rob Adriaens aan het Streek in Ede en hadden we onze zelf ontworpen toets voor de module Food for Thought gedeeld met Michiel van Houtum van het HyperionLyceum in Amsterdam.    

Kortom, van deze nascholing werden wij nog gedrevener om van Geo Future School een daverend succes te maken op het Van Maerlantlyceum in Eindhoven. 

 

Franc Boer

Maud Croonen