Gymnasium Apeldoorn neemt Geo Future School op in schoolplan 20-23

19 maart 2021

Sinds oktober 2019 is Gymnasium Apeldoorn een volwaardige Geo Future School (GFS). Om dit te bereiken zijn we enkele jaren bezig met GFS. Zo hebben we verschillende modules geschreven en uitgevoerd. Naast het ontwikkelen van modules, moest ook de schoolleiding worden meegenomen in het idee van GFS.

Inmiddels zijn we zo ver dat GFS bij verschillende vakken al onderdeel is van het curriculum. Om het verder uit te breiden is het opgenomen in het schoolplan 20-23.

Het schoolplan 20-23 heeft als quote ‘en de wereld in’. Het geeft aan dat leerlingen op school worden voorbereid om daarna volop deel te nemen aan de samenleving. Hiervoor leren ze, oefenen ze, proberen ze dingen uit en ontwikkelen ze zo hun eigen persoonlijkheid.

Enkele passages uit het schoolplan 20-23 die die mooi passen binnen de GFS:

Je bewust zijn van maatschappelijke thema’s en voorbij jouw bubbel bewegen. Ervaringen opdoen waarmee je positief kritisch kunt deelnemen aan de samenleving. Ons onderwijs is onderdeel van een open wereld waar je een eigen weg in moet vinden.

Naast alle vakinhoud zijn ook doorzettingsvermogen en communicatie belangrijke leerpunten. Het leren samenwerken met klasgenoten, het doen van groepswerk en het ontmoeten van andere culturen.

De kunst van het reflecteren op je eigen gedrag. Een vaardigheid die je in je rugzak meeneemt en tot in lengte van jaren kunt inzetten om jezelf te ontplooien.

Maatschappelijke thema’s, samenwerken, vakinhoud en reflectie zijn de pijlers van GFS. Vakinhoud hoort daar nadrukkelijk bij. Kennis en vakvaardigheden zijn nodig om maatschappelijke vraagstukken goed te kunnen doorgronden, maar alleen dat is niet voldoende. Samenwerken, reflecteren, presenteren en communiceren op allerlei manieren horen daar ook bij. Voor die competenties geldt dat een leerling er wat van moet weten, het moet ervaren, over vaardigheden moet beschikken en een zekere attitude moet ontwikkelen. School is de plek om dat te ontwikkelen, uiteraard met vallen en opstaan.

In het schoolplan is er gekozen voor drie onderwijskundige pijlers. Belangrijke aanknopingspunten om het onderwijs verder te ontwikkelen. Ook hier zitten volop aanknopingspunten met GFS:

• Talentontwikkeling

Regie over leerproces, feedback-feed forward, onderwijskwaliteit, differentiëren

• Contextrijk onderwijs

creatieve oplossingen voor hedendaagse uitdagingen, verdiepend, vakoverstijgend,

doorlopende leerlijnen, duurzaamheid

• Burgerschap

maatschappelijke issues, versterkt Engels, filosofie, innerlijk kompas, actieve

participatie

Van de drie pijlers kan veel via GFS bereikt worden:

• Talentonwikkeling: regie over eigen leerproces via reflectie, feed up (startopdracht) -feedback-feed forward als belangrijk uitgangspunt. Daarnaast talloze mogelijkheden om te differentiëren in de eindopdracht, in rollen en het geven van vrijheid dan wel sturing
  • Contextrijk onderwijs: GFS gaat over oplossingen zoeken (hoe moeilijk soms ook) voor hedendaagse grote uitdagingen/ transities, is vakoverstijgend, er is een doorlopende leerlijn en duurzaamheid is een kernconcept
  • Burgerschap: het gaat over maatschappelijke vraagstukken, leerlingen leren te participeren in de maatschappij.

Eén van de doelen uit dit plan is dat er in 2023 drie vakoverstijgende projecten per leerjaar gegeven worden. Daarbij is GFS de rode draad wat betreft opzet en uitvoering.

Kortom, GFS raakt steeds meer verweven in de school.

Sectie aardrijkskunde

Gymnasium Apeldoorn