Het introduceren van vakoverstijgend onderwijs

19 december 2018

Uiteraard waren we aanwezig op de KNAG onderwijsdag in Ede. In de workshop was onder andere aandacht voor de opzet, didactische uitgangspunten en de meerwaarde van Geo Future School. De deelnemers gingen in groepjes met elkaar aan de slag met het maken van een opzet voor een module. In een korte brainstormsessie kwamen veel groepjes al snel tot een mooie eerste opzet. In andere groepjes werd uitgebreid gesproken over de implementatie op de eigen school. Daar krijgen we vaker vragen over. Hoe introduceer je dit vakoverstijgende onderwijs nu op je eigen school? Welke tips kunnen de workshopleiders daarvoor geven? We zetten ze op een rijtje

• Start klein: begin bijvoorbeeld in één klas met een module gemaakt door het KNAG of van een andere school. Plan de tijd in tijdens projectdagen of tijdens de reguliere lessen.
  • Kijk of je een veldwerk in de omgeving van de school kunt organiseren. Het hoeft geen dure excursie te zijn, maar het kan ook iets zijn in de directe omgeving van de school.
  • Laat de leerlingen hun eindopdracht presenteren. Nodig de schoolleiding en ouders uit. Zo zorg je ervoor dat het binnen de school bekendheid krijgt.
  • Wacht niet op facilitering of een mandaat van de schoolleiding. Je zult eerst zelf moeten laten zien dat je iets voor elkaar kunt krijgen. Daarna kun je om facilitering vragen.
  • Nodig collega’s van andere vakken uit om mee te denken over de inhoudelijke invulling. Mensen willen alleen meedoen als ze ook invloed kunnen uitoefenen.
  • Maak het niet te theoretisch. Dat is soms verleidelijk, maar leerlingen hebben al veel theorielessen en zullen vooral de meerwaarde zien van het creatieve en praktische deel: de eindopdracht.
  • Zorg ervoor dat het niet afhankelijk blijft van jezelf. Op langere termijn heeft het pas kans van slagen als je het draagt met meerdere docenten en deelt met  verschillende secties en de schoolleiding.
  • Wacht op het juiste moment. Iedere school herziet zo nu en dan de lessentabellen. Grijp die momenten aan om Geo Future School op de lessentabel te krijgen. Veel scholen geven zo nu en dan taaktijd uit voor het ontwikkelen van nieuw materiaal. Probeer daar gebruik van te maken.