Methaan module

17 mei 2019

Universiteiten en onderzoeksinstituten in Nederland die zicht bezighouden met klimaatverandering hebben sinds een paar jaar hun krachten gebundeld in het NESSC. Die afkorting staat voor Netherlands Earth System Science Center. Het NESSC heeft een website tippingpointahead.nl die helemaal is ingericht om het onderwijs te bereiken. Het thema is 'tipping points' of kantelpunten in het klimaat. Onderzoekers werken al een paar jaar samen met docenten om modules Geo Future School te maken rondom dit thema.

Er is een nieuwe Geo Future School module beschikbaar. Deze nieuwe module focust op de rol van methaan in klimaatverandering. Na koolstofdioxide is methaan het broeikasgas dat het meeste bijdraagt aan klimaatverandering. In de module leren leerlingen over allerlei onderzoek dat er naar methaan wordt gedaan, van Groenland tot Groningen zoals de subtitel luidt, maar ook de maag van een koe komt aan bod. De module biedt achtergrondinformatie, een onderzoeksopdracht met Excel en allerlei verwijzingen naar filmpjes en onderzoeksopdrachten. De module verbindt elementen uit aardrijkskunde, scheikunde, natuurkunde en biologie. Hij is geschikt voor de bovenbouw en met goede begeleiding is het ook mogelijk om hem in vwo 3 uit te voeren.

Eerder maakten NESSC-onderzoekers samen met Geo Future School modules over kantelpunten op ijskappen ('tipping points on ice'), abrupte klimaatveranderingen in het verleden ('tipping points in past climate') en over het verschijnsel tipping points op zich ('tipping points, hoe werken ze?'). Met deze vierde module is het aanbod nu nog completer geworden. Alle mogelijkheden dus om het onderwerp klimaatverandering vakoverstijgend onder de aandacht van leerlingen te brengen.

De module is op dit moment nog niet officieel gecertificeerd. Daarom is de module nog niet gepubliceerd op onze website. Mocht u toch al aan de slag willen met de module, dan kunt u deze opvragen via de hierboven genoemde website.