Online lesgeven in coronatijden
Toen in maart van het vorige kalenderjaar de scholen plotseling dicht moesten vanwege het oprukkende coronavirus, werd er veel van de flexibiliteit en het inlevingsvermogen van docenten gevraagd. Het onderwijs moest opeens volledig digitaal worden vormgegeven. In deze periode hebben we veel van het digitale onderwijs kunnen leren. Programmamakers en digitale lesmethodes werden populairder dan ooit.
Nu bevinden we ons in de tweede lockdown en zijn er tientallen tools en programma's beschikbaar om het online onderwijs op een aantrekkelijke manier aan te bieden. De vraag is alleen hoe je het hoofd cool houdt in de overvloed aan beschikbare programma's en hoe je bij Geo Future School modules aanbiedt terwijl het fysiek samenwerken geen optie meer is.
Het KNAG heeft hierover een artikel geschreven op de website van Geografie. In dit artikel worden tientallen programma's en tools getipt om te gebruiken tijdens de online lessen. Je vindt het artikel via deze link.
Naast de verschillende tips die in het artikel op Geografie worden gegeven, staat hieronder nog een aantal nieuwe tips.
Microsoft Teams
Teams zal waarschijnlijk wel bekend zijn. Toch heeft Teams sinds een aantal weken een nieuwe toevoeging gekregen die voor veel docenten erg prettig zal zijn. Na Zoom heeft Teams nu ook de mogelijkheid om gebruik te maken van break-outrooms. Leerlingen kunnen door de computer of handmatig worden ingedeeld in verschillende kleine groepjes. De groepsgrote kan de docent zelf bepalen. Deze functie is erg geschikt voor het werken in groepjes of om te differentiëren. De break-outrooms zijn beschikbaar vanaf de laatste grote update die Teams heeft gehad en is in iedere vergadering waarin jij organisator bent te gebruiken. Je hebt hiervoor de knop nodig met de dubbele vierkantjes naast het digitale handje en het microfoontje.
Microsoft Forms
Ook geen onbekende, maar Microsoft Forms is erg geschikt voor het afnemen van (formatieve) toetsen. De vorderingen kunnen per leerling worden bijgehouden. Je kunt de digitale formulieren aan een klas koppelen in Teams en ze vervolgens toewijzen. Zo kan iedere leerling via Teams zijn of haar (formatieve) toets maken. De docent kan de formulieren daarna nakijken en per formulier of zelfs per vraag feedback geven. Tot slot kunnen alle formulieren weer individueel worden teruggezonden, zodat de leerlingen hun feedback kunnen inzien.
Padlet
Padlet is een relatief simpele tool waarmee voorkennis geactiveerd kan worden of juist lesdoelen kunnen worden gecheckt. Het is een digitale pagina, waarin de docent verschillende vragen kan klaarzetten voor de leerlingen. Iedere leerling kan meerdere antwoorden geven en de docent kan zien welke vragen er nog spelen of welke kennis er juist al aanwezig is en daarop voortborduren. Padlet is te vinden via deze link.
Mentimeter
Mentimeter is een tool waarmee op een informatieve wijze kennis kan worden gecheckt bij de leerlingen. Tevens heeft het een mogelijkheid om woordwolken te maken. Iedere leerling kan vanaf zijn of haar eigen laptop of telefoon meedoen. Ingezonden antwoorden verschijnen dan op de divice van de docent. Het is bijvoorbeeld leuk om met deze tool aan een nieuw hoofdstuk te beginnen. Alle voorkennis kan dan middels een woordwolk worden gedeeld. Mentimeter is te vinden via deze link.
Online namenrad
Altijd dezelfde leerling die zijn of haar digitale handje opsteekt? Met het online namenrad is dat verleden tijd. Deze tool helpt op een eerlijke manier om een leerling de beurt te geven. Vul eenmalig de namen in van jouw leerlingen en laat de computer de rest doen. Het online namenrad is te vinden via deze link.
Socrative
Socrative is een formele tool waarmee (formatief) getoetst kan worden. Zeker met de betaalde versie zijn er verschillende vormen van toetsing mogelijk. Daarnaast kan er van iedere afgenomen toets een analyse worden gemaakt. Op deze manier blijf jij als docent goed op de hoogte van de vorderingen die jouw leerlingen maken. Socrative is te vinden via deze link.
Trello
Trello is een geschikte tool om het samenwerken van leerlingen in beeld te brengen. Deze tool is vooral geschikt voor de leerlingen zelf en de docent kan indien gewenst meekijken. Er wordt een pagina aangemaakt waaraan alle leerlingen die samenwerken zijn gekoppeld. Taken kunnen hier worden weergegeven en worden verdeeld. Middels een kleurtje kan iedereen zijn of haar vorderingen per taak bijhouden en krijgt iedereen inzicht in hoe het gaat. De docent kan ervoor kiezen om ook mee te doen met de pagina's van de verschillende groepjes, zodat hij het samenwerkingsproces kan volgen. Trello is te vinden via deze link.
iMovie
Voor de Apple gebruikers onder ons biedt iMovie een gemakkelijke mogelijkheid om filmpjes te bewerken. Wanneer je een les of voorbereiding hebt opgenomen, is het met behulp van iMovie erg makkelijk om het filmpje te bewerken of effecten toe te voegen. Deze filmpjes kunnen vervolgens makkelijk gedeeld worden met bijvoorbeeld sociale media kanalen als YouTube, Instagram of gewoon via de mail. iMovie zit standaard op iedere MacBook of iMac en is gratis te gebruiken.