Op de kaart met Geo Future School

25 juni 2019
FOTO: ANDREW NEEL/UNSPLASH

Geo Future School (GFS) draait om vakoverstijgend en toekomstgericht onderwijs. Om onderwijs dat leerlingen mee naar buiten neemt en samenwerkt met kennisinstellingen of bedrijven. En een didactische aanpak waarbij de leraar zelf vormgever van het onderwijs is.

Grote vraagstukken zoals op het gebied van klimaat, geopolitiek en gezondheid kennen allerlei invalshoeken: een geografische, maar ook historische, economische, biologische en maatschappelijke. Het is niet meer dan logisch deze vraagstukken in het onderwijs integraal aan bod te laten komen. Dit gebeurt bij GFS in de vorm van vakoverstijgende modules. Dit betekent echter niet dat de afzonderlijke vakken er niet meer toe doen of moeten versmelten tot één geheel. GFS borduurt voort op de basiskennis en vaardigheden die leerlingen bij de afzonderlijke vakken leren. Zonder die basis geen GFS. In onderwijsdiscussies worden onderwijs in vakken en vakoverstijgend onderwijs vaak tegenover elkaar gezet, terwijl ze elkaar juist kunnen versterken.

Het hele artikel is te lezen via deze link.