Opening Tiny House project St. Bonifatiuscollege groot succes

22 januari 2020

De dag begon met een plenair gedeelte in de grote collegezaal van de HU. Na een kort welkom van Jaap van Voorst (instituutsdirecteur HU) en Hanneke Schreuder (rector St. Bonifatiuscollege) begon het inhoudelijke deel. Docent Tim Schuring (St. Bonifatiuscollege en HU) nam de leerlingen als eerste mee naar de wereld van duurzaamheid. Zijn boodschap: hoe meer je weet over duurzaamheid, hoe bewuster je keuzes, maar hoe gecompliceerder de problematiek. Architect Erik Schotte van architectenbureau LIAG liet zien hoe zijn bureau bezig is met duurzaamheid. Vooral het cradle2cradle principe dat het hergebruik van materialen stimuleert, wordt door het architectenbureau veel toegepast. Ook is het belangrijk met welke materialen je werkt. De voorkeur gaat uit naar hout. Als laatste was woonpionier Jelte Plas aan het woord. Hij woont sinds een aantal jaren in een Tiny House en ontwerpt tegenwoordig Tiny Houses voor anderen. Als ervaringsdeskundige kon hij veel tips geven waar de leerlingen rekening mee moeten houden bij het ontwerp van hun eigen duurzame Tiny House. Graaf je waterleiding bijvoorbeeld diep genoeg. Anders bevriest deze in de winter.

Na het plenaire deel splitsten de leerlingen zich op in kleinere groepen en volgden workshops verzorgd door studenten van de HU die momenteel in opleiding zijn tot docent. Een heel divers programma over duurzaamheid is op deze manier ontstaan.

De komende weken werken de leerlingen op school bij de vakken aardrijkskunde, techniek en kunst 2D verder aan het Tiny House project. Ze vormen een eigen architectenbureau en werken aan het eindproduct: een brochure van een eigen duurzaam Tiny House. De beste groepjes presenteren hun ontwerp dinsdag 17 maart voor een jury van experts.

Een impressie van de dag is terug te zien in een item dat RTV Utrecht maakte. Klik hier

Een artikel over deze dag is verschenen in jongerenkrant 7days. Klik hier.