Scholieren werken aan de toekomst

15 juli 2019
FOTO: MOTAH/UNSPLASH

Op scholengemeenschap de Heemlanden hebben twee docentes aardrijkskunde, Leonie Schippers en Simone Ros, het plan opgevat om hun vak nog meer maatschappelijk relevant te maken. Ze ontwierpen zelf een lesmodule die de leerlingen stimuleert om over duurzaamheid na te denken en al ontdekkend veel te leren. Dit past goed in het zogenaamde Geo Future School concept en daar willen de docentes zich ook graag bij aansluiten. Hun lesmodule gaat over overbevolking en de draagkracht van de aarde.

De docentes kwamen in contact met het Duurzaamheidsfonds Houten dat de jongere generaties meer bij duurzaamheidsmaatregelen wil betrekken. Van het een kwam het ander. Zo gaven afgelopen vrijdag 14 juni twee werkgroepleden van het Duurzaamheidsfonds in de klas de aftrap voor opdrachten over duurzaamheid die leerlingen in groepjes binnen de module gaan uitvoeren. Eerder volgden de leerlingen al een gastles van wethouder Hilde de Groot. Die vertelde hoe de gemeente bezig is om duurzaamheid in Houten meer handen en voeten te geven en ze nodigde de leerlingen uit om ook met ideeën te komen. De wethouder kreeg op haar beurt ook veel vragen van de leerlingen. Zo werd haar gevraagd waarom de Houtense windmolens zo vaak stilstaan.

De module ‘Overbevolking en draagkracht’ wordt op dit moment uitgevoerd in een klas 1 waar de leerlingen een versneld (5-jarig) VWO volgen. 'Het zijn leerlingen die flink uitgedaagd kunnen en ook willen worden,' zegt docente Leonie. 'Ze weten theoretisch al verrassend veel over duurzaamheid, maar inzicht in het eigen gedrag of de eigen mogelijkheden is vaak toch veel minder.' Daar wordt in dit project flink aan gewerkt. Ze worden bekendgemaakt met het begrip ecologische voetafdruk en hoe je die voetafdruk kunt verminderen. Zo ging de klas ook op bezoek bij het afvalscheidingsstation, waar medewerkers hen veel konden vertellen over wat er allemaal gescheiden wordt en wat er met de afvalstromen gemaakt kan worden.

'Het doel van het project is verder om naast vergaren van meer kennis en vaardigheden zelf een plan te bedenken om Houten duurzamer te maken. Dat kan op allerlei gebied zijn - energie, afval, mobiliteit enzovoorts.'

Docente Leonie is erg enthousiast over het lopende project, niet in het minst door de samenwerking met partijen buiten de school. Binnen de school is de module vooralsnog beperkt tot het vak aardrijkskunde, maar in de toekomst kan het veel meer vakoverstijgend worden, denk aan verbanden met economie, biologie, geschiedenis.

Eind juni worden de diverse plannen van deze eersteklassers gepresenteerd. Een jury, bestaande uit de wethouder Duurzaamheid en het Duurzaamheidsfonds Houten beslissen vervolgens welk van de gepresenteerde plannen door mag om er een echt project van te maken. Dat project kan dan ook financieel ondersteund worden door het Duurzaamheidsfonds via de Kleine Keus. Leonie vindt het spannend om te gaan zien met welke ideeën voor Houten haar leerlingen gaan komen.

Door: Mirjam Tielen

Lees het oorspronkelijke artikel.