Toekomstdenken binnen GFS
In Geo Future School modules breken leerlingen hun hoofd over hoe de wijk van de toekomst eruit zal zien of hoe we in de toekomst ons voedsel zullen verbouwen. Het beantwoorden van dit soort toekomstvragen is lastig, want hoewel je tot op zeker hoogte kunt bepalen wat in de toekomst gaat gebeuren, is het onmogelijk precies te weten wat de toekomst in petto heeft; de toekomst is dan ook ‘onweetbaar’.
Hoe kun je als GFS docent je leerlingen dan tóch op een nuttige en effectieve manier laten werken met ‘onweetbare’ toekomstvragen? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om over de toekomst na te denken? En hoe kun je als docent leerlingen helpen deze vaardigheden te ontwikkelen in Geo Future modules?
Door inzichten uit onderzoek naar ‘toekomstdenken’ te koppelen aan voorbeelden uit de GFS praktijk, biedt deze handreiking GFS docenten handvatten om:
- bestaand GFS lesmateriaal kritisch te beoordelen;
- nieuw GFS lesmateriaal te ontwikkelen en vorm te geven;
- leerlingen te helpen vaardige ‘toekomstdenkers’ te worden.
Neem contact op met Martijn Gerritsen (martijn_gerritsen [at] live [dot] nl (martijn_gerritsen[at]live[dot]nl)) als u vragen, op- of aanmerkingen heeft naar aanleiding van de handreiking.