Workshop toekomstgericht onderwijs binnen Geo Future School

23 april 2019
FOTO: TOM PARKES/UNSPLASH

Beste docenten,

De Geo Future School modules laten leerlingen nadenken over de grote, interdisciplinaire vraagstukken van de toekomst. Door toekomstvragen te stellen en te beantwoorden, worden ze aangemoedigd na te denken over de door hen gewenste wereld van morgen en de weg daar naartoe. De docent speelt in dit leerproces niet alleen een essentiële rol als lesgever en begeleider, maar ook als curriculumontwerper en co-creator.

Maar hoe ontwerp je als docent een Geo Future School module over iets ongrijpbaars als ‘de toekomst’? Welke uitgangspunten, richtlijnen en praktijkvoorbeelden bieden hierbij houvast? En hoe kun je leerlingen op een waardevolle manier begeleiden in hun zoektocht naar antwoorden op toekomstvragen?

Deze vragen staan centraal in mijn scriptieonderzoek voor de master Geografie: educatie en communicatie aan de Universiteit Utrecht. Geïnspireerd door de gedachte van de Duitse socioloog Jens Beckert—“it is images of the future that shape decisions in the present”—wil ik onderzoeken op welke manier het verbeelden van de toekomst in het Geo Future School onderwijs naar voren zou kunnen komen.

In de komende maanden zal ik daarom, met hulp van experts op het gebied van de Geo Future School, vakdidactiek en futures studies, een handreiking of toolkit samenstellen die docenten kan helpen om handen en voeten te geven aan toekomstverbeelding bij het (door)ontwikkelen van Geo Future School modules. Deze toolkit wil ik graag met een aantal docenten ‘uitproberen’ in de praktijk om hem zo te kunnen verbeteren.

Mijn idee is om dit te doen middels een workshop waarin aandacht is voor theorie en praktijk. Er zal niet alleen ruimte zijn voor inhoudelijke verdieping naar toekomstgericht onderwijs en toekomstverbeelding, maar bovenal ook voor het toepassen van deze kennis op al bestaande of te ontwikkelen Geo Future School modules. Ik hoop u met deze workshop daarom ook de mogelijkheid te bieden om (samen met collega’s) aan uw modules te werken. Tijdsindicatie voor de workshop: midden-juni. Maximale tijdsduur: één dagdeel. Locatie nog nader te bepalen. Deelname is gratis.

Graag hoor ik van u of u geïnteresseerd bent in het bijwonen van een workshop als deze. Wilt u in dat geval een mail sturen naar m [dot] gerritsen [at] knag [dot] nl (m[dot]gerritsen[at]knag[dot]nl)? Ik zal dan later met u (en andere geïnteresseerde collega’s) contact opnemen om verdere details te bespreken. Alvast hartelijk bedankt!

Mocht u vragen hebben n.a.v. mijn onderzoek, neem dan gerust per mail of telefonisch contact met mij op. Ik vertel u graag meer.

Met vriendelijke groet,

Martijn Gerritsen

Masterstudent Geografie: educatie & communicatie, Universiteit Utrecht
Projectmedewerker KNAG | Editorial Office Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie