De Energieneutrale wijk - verantwoorde stadsontwikkeling in Europa.

9 april 2019
Regio Utrecht - Rotterdam
Steden
Lesmodule

Titel: De Energieneutrale wijk - verantwoorde stadsontwikkeling in Europa.
Beoogd niveau: VMBO-T/GL. Klas 3.

Auteurs: Bram Hamburger, Jeroen Eikelenstam & Rinse Spoon.
School: Gerrit Rietveld College

GFS thema(s): Energie
Externe partner(s): Rabobank
Schoolvakken: Aardrijkskunde

Thema en leerdoelen

• Enkele argumenten noemen voor de ligging van een nieuw te ontwikkelen stadsdeel.
  • De kennis over energieneutraal bouwen/wonen en energiebesparing toepassen op een nieuwe wijk in een Europese stad.
  • Engelse teksten over energie begrijpen en gebruiken.
  • In het Engels kennis over dit onderwerp verwoorden in een filmpje.

Het broeikaseffect is het opsluiten van hitte in de atmosfeer. De hitte wordt opgesloten door broeikasgassen; met name koolstofdioxide (CO2) waterdamp (H2O). Deze gassen vormen een soort ‘deken’ om onze planeet. Zonder deze deken zou er geen leven op aarde mogelijk zijn. Het beschermt ons onder andere tegen de kou van het heelal. Zonder de broeikasgassen zou het op aarde ongeveer -18°C zijn. Nu is het gemiddeld zo’n 15ºC op aarde. Op Venus zijn er te veel broeikasgassen, waardoor is er ook geen leven mogelijk is.

De mensen voegen koolstofdioxide aan de atmosfeer toe wanneer zij iets verbranden waar koolstof in zit. En dat zit bijna overal in.
Het verbrandingsproces voegt niet alleen CO2 toe aan de atmosfeer, maar produceert ook hitte. Deze hitte kan voor een gedeelte niet uit de atmosfeer, omdat het wordt tegengehouden door de deken van broeikasgassen.

Nog geen account? Maak hier een account aan.
Wachtwoord vergeten?

Instructies voor het resetten van het wachtwoord worden naar uw e-mailadres verstuurd.