Gratis module wijk van de toekomst

21 november 2023

De wijk van de toekomst

Geo Future School gaat over de grote vragen van de toekomst. Het laat jongeren nadenken over deze vraagstukken in de vorm van oplossingen. Hoewel het grote vragen betreft op het gebied van bijvoorbeeld voedsel, klimaat, gezondheid en energie, worden de oplossingsrichtingen vaak gezocht in de eigen omgeving.

De vernieuwde module ‘de wijk van de toekomst’ laat leerlingen dicht bij huis oplossingen bedenken voor meerdere grote vragen. In de module ontwerpen ze een nieuwe woonwijk in hun eigen woonplaats. Er moeten natuurlijk woningen komen, infrastructuur en recreatievoorzieningen, maar er moet ook nagedacht worden over energietransitie, toenemende polarisatie, circulaire economie, klimaatadaptatie, stadslandbouw en natuur in de stad. Als eindopdracht wordt een maquette gemaakt van de wijk.

De module biedt een uitgelezen mogelijkheid om in de les naar buiten te gaan. Bovendien kan er een serious game worden gespeeld voor een aantal wijken in Nederland. In dit Urbo3D klimaatspel ga je in de virtuele wereld aan de slag om te zien welke invloed je keuzes hebben op de leefbaarheid in de wijk.

Deze module biedt een mooi inkijkje op wat Geo Future School te bieden heeft. Het netwerk van scholen maakt met elkaar en met externe partners modules die gaan over onderwerpen als globalisering, water, Europa, landbouw en geopolitiek.

Ook deelnemen aan Geo Future School? Neem dan contact op via info [at] geofutureschool [dot] nl (info[at]geofutureschool[dot]nl)

De materialen zijn hieronder te downloaden.

De wijk van de toekomst- module 2023.pdf
Download dit document (1.04 MB)
De wijk van de toekomst- module 2023.docx
Download dit document (3.3 MB)