Water in Apeldoorn

Klimaatverandering
Water
Lesmodule

Titel: Water in Apeldoorn.
Beoogd niveau: VWO 3

Auteurs: Aniek Oudshoorn en JanHendrik Wolters
School: Gymnasium Apeldoorn

GFS thema(s): Water
Externe partner(s): Waterschap Vallei & Veluwe, Gemeente Apeldoorn
Schoolvakken: Aardrijkskunde

Thema en leerdoelen

Water is erg belangrijk voor de mens. De vraagstukken die er voor mensen spelen rondom het thema water zijn onder te verdelen in drie groepen:

1. Vraagstukken over de beschikbaarheid van voldoende (zoet) water
  2. Vraagstukken die gaan over de waterkwaliteit: is het water schoon genoeg? En zo nee, hoe kunnen we het zuiveren?
  3. Vraagstukken die gaan over de bescherming tegen wateroverlast en overstromingen.

De zorg voor voldoende en goed water en bescherming tegen wateroverlast is van levensbelang. Deze module gaat over de vraag hoe in Apeldoorn en omgeving in de nabije toekomst de beschikbaarheid van voldoende en schoon water en de bescherming tegen wateroverlast goed geregeld kan worden. Om daar achter te komen is het nodig te weten wat het waterschap en de gemeente al doen en wat de problemen zijn die ze proberen op te lossen. Ook belangrijk is na te gaan hoe bewoners en bedrijven omgaan met water. In deze module doen leerlingen onderzoek in de eigen omgeving. Dit leerlingenonderzoek mondt uit in een digitale krant van de huidige watersituatie in Apeldoorn en omgeving en de situatie zoals die wordt verwacht in 2020. In de digitale krant presenteren de leerlingen duurzame oplossingen van het door hun gekozen knelpunt.

Nog geen account? Maak hier een account aan.
Wachtwoord vergeten?

Instructies voor het resetten van het wachtwoord worden naar uw e-mailadres verstuurd.