Leerlingen onderzochten woonwensen van leeftijdsgenoten
Het is voor leerlingen bijna niet te doen: keuzes maken over hun toekomst terwijl de wereld snel en ingrijpend verandert als nooit tevoren. Om ze daarop voor te bereiden, moeten ze die wereld in. Echte opdrachten uitvoeren in de werkelijkheid van vandaag om enig inzicht te krijgen in de turbulente toekomst. Globalisering, de aanstormende klimaatcrisis en ook dichter bij huis de problemen rond gaswinning en krimp in het landelijk gebied. Zulke vraagstukken hebben direct impact op onze leerlingen, nu al en zeker in de toekomst.
Op het dr. Aletta Jacobs College willen we dat leerlingen de regie nemen over hun eigen leerproces, we willen de wereld in de les halen en ze aan het denken zetten. Deze uitgangspunten vinden we terug in de Geo Future School-modules. Ook wordt daarin een beroep gedaan op de vaardigheden voor de 21e eeuw. Leerlingen leren kritisch denken, ict-vaardigheden, samenwerken en problemen oplossen.
Opdracht van de gemeente
Wij zijn nu Geo Future School in oprichting. In onze 3 havo/vwo hebben de leerlingen voor de zomer de GFS-module over het weer afgerond. In 4 havo/vwo deden leerlingen een onderzoek naar ruimtelijke vraagstukken in opdracht met begeleiding van de gemeente Hoogezand-Sappemeer. Zo onderzochten ze de woonwensen van jongeren, aanlegsteigers in Kielwindeweer en de locatie van een crematorium en zonneparken. Ze presenteerden de uitkomsten aan ouders, docenten en ambtenaren. Ieder groepje hield een introductie van twee minuten en daarna kon het publiek langs de tafels lopen waar de leerlingen lieten zien wat ze hadden bedacht. Dit is nog geen GFS-module, maar het is wel de bedoeling dat de opdracht dit schooljaar 2017-2018 als zodanig beschikbaar komt.
Weerstation
We zijn met de derdeklassers de buurt in gegaan op zoek naar de beste locatie voor ons weerstation. Er lag niets vast; het weerstation mocht overal komen. Ze gingen gelijk aan het werk. Zo'n aanpak raakt aan hun natuurlijke interesse, leerlingen willen graag iets onderzoeken, vooral als het betekenisvol is. Leren uit het boek spreekt veel kinderen niet aan. Als je met ze op pad gaat in de buurt en ze zelf waarnemingen laat verrichten en informatie verzamelen, komt de lesstof tot leven.
Samenwerken
Met docenten van scholen uit de omgeving werken we nu aan modules over problemen rond gaswinning en krimp in ons landelijk gebied. Het is inspirerend om met andere aardrijkskundedocenten samen te werken en zo hoef je niet alles zelf te ontwikkelen. Met de Geo Future School-modules bied je uitdagend onderwijs en werk je meer samen met collega's en mensen uit het veld. Daardoor krijg je zelf nieuwe inzichten.
Door: Dustin Dijkstra, Koert Bos & Rienk Zuiderveld.