Regiobijeenkomsten in de regio noord

12 maart 2019
Regio Noord

De deelnemende docenten van noordelijke GFS-scholen hebben elkaar in november tijdens de eerste bijeenkomst ontmoet. De eerste bijeenkomst vond plaats op de Rug onder leiding van de vakdidacticus. De docenten hebben elkaar leren kennen en uitgewisseld hoe ze GFS op hun school vorm (gaan) geven. Daarnaast is er besproken wat een ieder uit de regiobijeenkomsten wil halen.

Er bleek veel behoefte te zijn aan het uitwisselen van kennis. Met name over het betrekken van collega's van andere vakken en de plek van GFS in hun school.

De collega's gaven aan graag met elkaar in gesprek te blijven. Dus is er meteen een tweede bijeenkomst gepland. Deze vond in februari plaats op het Montessori Lyceum in Groningen. Deelnemers hebben uitgewisseld welke stappen ze hebben gezet sinds de laatste bijeenkomst en op welke punten ze informatie van collega's konden gebruiken. Daarnaast zijn de mogelijkheden verkend voor regionale modules die de noordelijke scholen samen zouden kunnen ontwikkelen.

De vakdidacticus heeft in deze tweede bijeenkomst een stap terug gedaan. De volgende bijeenkomst zal na de zomervakantie plaatsvinden op het RSG in Ter Apel. Die school zorgt neemt dan ook de rol van voorzitter op zich en zorgt voor een agenda. Zo nemen de deelnemende scholen zelf weer de regie. En krijgt de vakdidacticus, zoals oorspronkelijk bedoeld, weer een ondersteunende rol in plaats van leidende rol.

Hopelijk hebben we op deze manier een start gemaakt met een duurzame regionale samenwerking voor de Geo Future School.