Module over aardbevingen in Groningen in de maak.
Het Montessori Lyceum Groningen is dit schooljaar een Geo Future School (GFS) in oprichting. Het concept past goed bij onze visie op het onderwijs: werken met hoofd, hart en handen, maar ook leerlingen opleiden tot kritische wereldburgers. Daarnaast willen we nog beter aansluiten op de vervolgopleidingen van hbo en universiteit.
De modules gaan over vraagstukken waarop leerlingen als ze volwassen zijn een passend antwoord moeten kunnen geven. Zoals: hoe moet Nederland (en in ons geval ook Groningen) zich wapenen tegen de toenemende aantal overstromingen? Welke aanpassingen zijn er in onze samenleving nodig om gezond oud te worden? Hoe houden we Nederland bereikbaar voor bedrijven? En kunnen we wel doorgaan met gaswinning in Groningen? We willen met deze aansprekende onderwerpen zowel havisten als vwo'ers extra motiveren en getalenteerde leerlingen de mogelijkheid geven modules te kiezen voor verdere verdieping.
Klas 4 vwo is nu bij aardrijkskunde bezig met de module Tipping Points in Past Climate. Daarna gaan ze aan de slag met een nieuwe module rond de gevolgen van klimaatveranderingen voor arme en rijke landen. Beide modules zijn gekoppeld aan de leerinhoud van de onderwerpen Arm en rijk en Klimaatveranderingen. Bij het vak Studium Generale is de module Smart Cities gebruikt als inspiratie voor het ontwerpen van de ideale Europese stad. De zes beste leerlingen mochten naar een Erasmus+project in Bulgarije, om samen met leerlingen van zes Europese partnerscholen te bouwen aan een blauwdruk voor de Europese school van de toekomst, Youthtopia2020. Er kwamen goede ideeën uit. Lobke (4 havo): 'Scholen moeten zich richten op het vinden en ontwikkelen van de talenten van leerlingen'. Andrej (Bulgaars): 'Het eetpatroon moet beter, dus fruitbomen op het schoolterrein en kooklessen'.
Onze school wil uiteindelijk vakoverstijgende GFS-modules aanbieden. Collega's van de vakken wiskunde, economie, natuurkunde en O&O hebben aangegeven graag aan te haken. We willen hierbij gebruikmaken van de kennis aanwezig bij het KNAG én bij de docentenopleidingen die bij onze school zijn betrokken. Zo gaat de lio aardrijkskunde Charlotte Puister voor haar scriptie aan de Rijksuniversiteit Groningen een module over aardbevingen in Groningen ontwikkelen. Met het oog op Onderwijs 2032 is het doel meer inzicht te verkrijgen in de kwaliteit van vakoverschrijdende GFS-modules. GFS is dé manier om te laten zien dat aardrijkskunde een belangrijk verbindende rol kan spelen in het onderwijs van de 21e eeuw. Hier ligt voor ons de grootste uitdaging.
Door Karel-Jan Pouw