Tipping points in past climate

20 december 2018
Klimaatverandering
Lesmodule

Titel: Tipping Points on Ice: Een Geo Future Module over landijs
Beoogd niveau: Bovenbouw HAVO/VWO

Auteurs: Rob Adriaens, Appy Sluijs, Margot Cramwinckel, Robin van der Ploeg, Tine Béneker
Voorbeeldmodules Geo Future School

GFS thema(s):  Klimaatverandering
Externe partner(s): NESCC
Schoolvakken: Aardrijkskunde, natuurkunde en scheikunde

Thema en leerdoelen

Hoe sterk moet het klimaat van de aarde veranderen, voordat het een bepaald kantelpunt of tipping point passeert en onomkeerbaar doorslaat? Dat vraagstuk is de rode draad in deze Tipping Points Ahead-lesmodule.

Om antwoord te geven op de vraag, kijken klimaatwetenschappers ver terug in het verleden van onze planeet. In de geologische geschiedenis van de aarde, miljoenen jaren geleden, vonden abrupte klimaatveranderingen plaats. Wanneer het mogelijk is om te achterhalen wat er tijdens deze wereldwijde klimaatextremen gebeurde, biedt het verleden wellicht niet alleen de sleutel tot het heden, maar mogelijk ook tot de toekomst van onze aarde.

De lesmodule focust daarom op onderzoek naar het paleoklimaat: het klimaat van het verleden. Het behandelt eerst verschillende aspecten om het paleoklimaat te kunnen bestuderen, zoals de geologische tijdschaal, de koolstofkringloop en de diepzee als klimaatarchief. Ook kijkt de lesmodule naar twee verschillende geologische periodes die bruikbaar zijn om mogelijke toekomstbeelden te schetsen voor de klimaatverandering zoals die nu plaatsvindt. De eindopdracht is het schrijven van een scenario voor een documentaire over klimaatveranderingen in het verleden en wat deze ons kunnen vertellen over de huidige klimaatverandering.

Alleen Geo Future School docenten kunnen inloggen en deze module downloaden.

Nog geen account? Maak hier een account aan.
Wachtwoord vergeten?

Instructies voor het resetten van het wachtwoord worden naar uw e-mailadres verstuurd.