Actief bezig met de toekomst

22 augustus 2018
Regio Utrecht - Rotterdam

'Kartbaan of hotel: Utrechtse scholieren hebben ideeën genoeg voor oude gevangenis’, kopte het AD/UN van 13 juni 2018. Het artikel ging over de eindpresentatie van drie gymnasium-leerlingen van het Utrechtse St. Bonifatiuscollege. De leerlingen hadden zich in het kader van Geo Future School twee maanden gebogen over de herinrichting van het oude gevangenisterrein Wolvenplein in de Utrechtse binnenstad.

Eerst onderzochten ze in groepjes allerlei aspecten die meespelen bij de herinrichting, zoals het monumentale karakter van de gevangenis, de bereikbaarheid, omwonenden, duurzaamheid en veiligheid. Na een onderlinge uitwisseling begonnen ze aan de hoofdopdracht: Ontwerp het best mogelijke inrichtingsplan voor het gevangenisterrein. Daar rolden allerlei plannen uit, van kartbaan tot hotel, van aquarium tot studentenwoningen, en van internationale school voor migranten tot stadstuinen.

De beste ideeën werden gepresenteerd aan projectmanager Ruud Hilhorst van de gemeente Utrecht en de initiatiefnemers van Stadsdorp Wolvenburg. Die waren onder de indruk! En de leerlingen? Enkele reacties: ‘Dat we rekening moesten houden met duurzaamheid vond ik erg goed, op deze manier zullen wij later ook moeten gaan denken.’ ‘Het was leuker dan een hoofdstuk uit het boek leren. Dat vergeet je vaak snel, maar bij Wolvenburg zijn we echt actief bezig geweest met de toekomst.’ ‘Je zou het project ook met economie erbij kunnen doen. Om met een bepaald budget iets moois voor elkaar te krijgen, vind ik wel een leuke uitdaging.’ Die laatste reactie is ons, als AK-sectie, uit het hart gegrepen.

In het nieuwe schooljaar bekijken we met onze economie-collega’s of Wolvenburg een vakoverschrijdend project kan worden. Dat zou zelfs met meerdere vakken kunnen. Verder gaan we met onze directie bespreken of en hoe Geo Future School een plek krijgt in ons curriculum. Want wij denken dat Geo Future School- projecten als deze een waardevolle bijdrage leveren aan het onderwijs van de toekomst!

Rudi Knoef

AK-docent St.Bonifatiuscollege Utrecht

G08, Actief bezig met de Toekomst, Knoef.pdf
Download dit document (312.66 KB)