Geo Future School ook voor het vmbo!

23 september 2018
Regio Utrecht - Rotterdam

Sinds het schooljaar 2014-2015 zijn wij op het Gerrit Rietveld College begonnen met Geo Future School. In eerste instantie zonder dat leerlingen dit doorhadden; we hebben de modules als grote praktische opdrachten aan de klassen verkocht. Sinds de afgelopen twee jaar doen we echt mee.
Het Gerrit Rietveld College is een mavo-havo-vwo-gymnasium in Utrecht. Een van onze kernkwaliteiten is ons technasium, waarmee we al jaren veel leerlingen trekken. Maar dit is alleen voor havo-vwo; we missen al jaren een excellentieprogramma voor de mavo. Op een KNAG-onderwijsdag hoorden we over Geo Future School. Dit klonk als een erg interessant havo-vwo programma. Maar tot onze verbazing vertelde Joop van der Schee dat er voor vmbo al een module over waterproblemen in Utrecht was ontwikkeld. Deze hoefde alleen nog even getest te worden en hij was op zoek naar een school...

Vanuit het managementteam kregen we snel groen licht. In overleg met de directie hebben we Geo Future School niet als vast moment op het rooster gezet, maar bieden we modules in dagen of dagdelen aan. Wij zijn begonnen met de Watermodule in 4 mavo, als ondersteuning bij het examenonderdeel Water. De module moesten we nog wel aanpassen. Vooral het digitale veldwerk via EduGIS bleek een struikelblok, maar dit was ook zeer leerzaam voor de leerlingen.
Na deze eerste module hebben we nog een veldwerkopdracht omgewerkt tot module. Deze gaat over onderzoek doen naar landschappen, grondsoorten, grondwater en weer. De leerlingen moeten op de fiets in groepen via een zelf geplande route (met Google Maps) langs veldwerkposten rijden. Ze komen daarbij ook langs het KNMI.
Dit schooljaar hebben we voor het eerst een nieuwe module ontwikkeld en gedraaid. De leerlingen moesten aan de hand van lokale kennis een advies presenteren over verduurzaming van een wijk in een Europees land. De videopresentatie (in het Engels) moesten toegesneden zijn op de kansen in de stad. De module is ontwikkeld met behulp van de Rabobank. We hebben hem gedraaid als afsluiting van het hoofdstuk Energie in 3 mavo.
Onze leerlingen vinden de modules een leuke afwisseling op de normale lessen. Al was de fietstocht (12 kilometer) volgens sommigen 'echt kinderarbeid'. Ze hebben in evaluaties aangegeven dat ze met deze opdracht harder werken dan normaal in de lessen.
Komend jaar willen we een module over grensconflicten/geopolitiek maken voor 3 mavo en een introductiemodule voor 2 mavo over voedselvoorzieninig.
Onze modules willen we graag delen met scholen die ook willen starten met Geo Future School op het vmbo. Op 7 maart staat de module over waterproblemen in Overvecht weer op de planning. Als je met een enkele collega hierbij aanwezig wilt zijn, ben je van harte welkom. Dan kun je zien dat Geo Future School in het vmbo echt goed werkt.

Door Bram Hamburger en Jeroen Eikelenstam