Geo Future School in Soest

18 januari 2019
Regio Utrecht - Rotterdam
Nieuws

De tweedejaars leerlingen van de afdeling mavoXL van het Griftland College bijten deze maand het spits af. Zij gaan plannen bedenken hoe de wijk van de school, Soestdijk duurzamer kan worden gemaakt en inventariseren welke behoeftes de bewoners hebben voor de nabije toekomst. De resultaten worden gepresenteerd aan de gemeente. 
'Ik heb al gesproken met de wethouder ruimtelijke ordening over dit project en die was meteen enthousiast', vertelt aardrijkskundedocent Marcel Hes. Na jaren is hij erin geslaagd het Geo Future onderwijs naar Soest te halen.
Waar andere scholen voor voorgezet onderwijs zich profileren met sport-, cultuur- of techniekonderwijs heeft het Griftland zich aangesloten bij het netwerk van Geo Future Scholen. Het projectmatige onderwijs op het gebied van duurzaamheid, klimaat en samenleving is een initiatief van het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG). 

'Onze nieuwe rector Kees Versteeg wil nieuwe wegen inslaan. Geo Future past daarbij. We zijn nog een tamelijk klassieke school waarbij een docent voor de klas staat en zijn kennis overdraagt. Voor de projecten van Geo Future moet de school gaan samenwerken met overheden en het bedrijfsleven. Leerlingen krijgen de kans om onderzoek te doen en projectmatig lesstof tot zich te nemen.' 

Tekenen
In de uren die besteed worden aan Geo Future, komen verschillende vakken samen: economie, aardrijkskunde, geschiedenis en zelfs tekenen. 'Jongeren kunnen samen een enorme denktank vormen waarbij bijvoorbeeld de gemeente en bedrijven hun voordeel mee kunnen doen. De bedoeling is dat wij in de toekomst ook op verzoek projecten uitvoeren', zegt Hes.
Het Utrechtse St. Bonifatiuscollege geeft al langer Geo Future onderwijs. Leerlingen uit 3 gymnasium hielden onlangs een presentatie over de herinrichting van het oude gevangenisterrein Wolvenplein in de Utrechtse binnenstad. 
De bovenbouwleerlingen van het Griftland krijgen over een paar maanden de gelegenheid Geo Future lessen te volgen in het kader van het honoursprogramma, keuzelessen naast het vaste aanbod. 
'Ik ben ervan overtuigd dat het animo groot zal zijn. Klimaat en duurzaamheid leeft bij leerlingen en het werkt motiverend om met praktische lessen aan de slag te gaan', zegt Hes. 
De bedoeling is dat het Griftland op termijn zelf projecten ontwikkelt die andere Geo Future Scholen weer kunnen gebruiken.