Canisius Almelo/Tubbergen
Geo Future School sprak ons om meerdere redenen aan. De belangrijkste is dat de belangstelling voor het vak aardrijkskunde vooral in het vwo, maar ook op de havo sterk terugliep. Met Geo Future School wilden we het vak weer 'op de kaart zetten', zodat meer leerlingen het gaan waarderen en kiezen. Ook wilden we ons op school profileren als een actieve sectie die vakoverstijgende projecten initieert. Internationalisering en ict zijn speerpunten van het Canisius, dus ook daar liggen kansen voor onze school. Op basis van een bestaande opdracht met veldwerk hebben we een Geo Future School-module geschreven en daarbij onder andere samengewerkt met een projectontwikkelaar, de NAM en LTO noord. De module heeft nu twee jaar gedraaid in klas 3 havo/vwo/tto.
Ook hebben wij een module van Het Streek in Ede over 'Energie in de wijk van de toekomst' herschreven en vorig schooljaar uitgevoerd. Hier werkten we samen met Shell. Vorig schooljaar vervingen de Geo Future School-modules de bestaande methode. Vanaf dit schooljaar krijgt Geo Future School een bijzondere positie in het lesrooster, waardoor leerlingen er bewust voor kunnen kiezen. Dit jaar starten we behalve in klas 3 ook in klas 4. Wij zijn dan vooral benieuwd naar de ervaringen van de leerlingen.
De schoolleiding is erg enthousiast over Geo Future School en ook de lokale media hebben het opgepikt. Dit is natuurlijk positief voor zowel het vak als de school.
Door Emmy Landeweerd & Frank Voshaar.