Think global, act local

25 september 2018
Regio Midden-Oost

Water in Apeldoorn

Deze module gaat over klimaatverandering en de daarmee gepaard gaande wateroverlast in de verschillende wijken van Apeldoorn. Apeldoorn krijgt in de toekomst te maken met hevigere regenbuien en zal hier op moeten anticiperen. In het verleden is dit ook al een paar keer voorgekomen: in 2009 en 2010 heeft Apeldoorn te maken gehad met extreme neerslag, welke niet meer voldoende kon worden afgevoerd via het riool. Het gevolg was veel wateroverlast in delen van de gemeente Apeldoorn. Met deze situaties in het achterhoofd hebben wij contact gezocht met het Waterschap Vallei en Veluwe en de Gemeente Apeldoorn. Zij fungeren als opdrachtgever voor onze derde klas leerlingen. In deze module gaan de leerlingen waterknelpunten in kaart brengen, onderzoeken en hiervoor een oplossing bedenken. De module start met een gastles van de gemeente en het waterschap en de leerlingen krijgen de opdracht om een oplossing te bedenken voor een waterknelpunt in Apeldoorn.

Leerlingen gaan onder meer aan de slag met WOLK (Water Overlast Landschaps Kaart) in ArcGIS van de gemeente Apeldoorn. Zo leren ze spelenderwijs kaartvaardigheden en werken met een GIS-programma.

Dat het een actueel onderwerp is, blijkt wel. Onlangs verscheen een artikel in de Volkskrant: Een stresstest voor de natte stad.

Ontwerp van een waterafvoersysteem gemaakt in Minecraft door twee leerlingen uit klas 3 Gymnasium Apeldoorn.

‘Onze oplossing konden we met Minecraft bouwen. Dat is wel erg leuk om te doen’

Dit is het tweede jaar als GFS in oprichting. Vanaf volgend jaar hopen we een volwaardige GFS te zijn. Sinds dit schooljaar geven we in vijf leerjaren een GFS-module:

De eerste klassen ontwerpen hun eigen land in de GFS-module in ontwikkeling Terra Nova. Het doel is samenhang tussen verschillende vakken (leren) zien, met elkaar samenwerken en vakvaardigheden toepassen. Leerlingen presenteren aan klasgenoten, collega’s en ouders het nieuw ontworpen land. We hopen het Kadaster er nog bij te kunnen betrekken.

‘Je krijgt ruimte om zelf dingen te ontdekken’

‘We hebben verkiezingen uitgeschreven in ons land Bolonia’

In klas 2 is er een module in de maak over binnenstedelijke ontwikkeling. Deze module is ontstaan uit een samenwerking tussen het Etty Hillesum (Het Stormink), Saxion Hogeschool (het Stadslab) en de gemeenten Apeldoorn en Deventer. Leegstand en winkellocaties staan in deze module centraal. Drie studenten van het Saxion (Planologie/Urban Studies) hebben voor de leerlingen een serious game ontwikkeld over de binnenstedelijke ontwikkeling en leegstand in de binnenstad. Het doel van het spel is leren samenwerken, een aantrekkelijke binnenstad ontwikkelen en oplossingen aan te dragen om leegstand tegen te gaan. De serious game is in klas 2 uitgetest en daarvan hebben de drie studenten een filmpje van gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=7pwHtasGKXI&feature=youtu.be

‘Tijdens de les de binnenstad van Apeldoorn verkennen, er lekker op uit onder lestijd’

Dit jaar is het Gymnasium Apeldoorn begonnen het vak wetenschapsoriëntatie in klas 4. Eén van de vijf periodes wordt ingevuld met de module Tipping Points in Past Climate. Dit schooljaar werd de module ingeleid door Robin van der Ploeg van het NESCC. Leerlingen gaan op zoek naar kantelpunten in het klimaat.

De secties economie, filosofie en aardrijkskunde hebben dit jaar de koppen bij elkaar gestoken om een start te maken met de ontwikkeling van een GFS-module over Globalisering. Leerlingen gaan een kijkje nemen in de wondere wereld van de kleding- voedselindustrie. Dit alles vanuit de “verantwoordelijkheid” van de mens en de morele, maar ook economische dillema’s die hier mee samen hangen. Leerlingen gaan in deze module onderzoek doen naar de industrie van keurmerken, globalisering in de gemeente Apeldoorn, en welke rol jongeren hierin kunnen spelen als het gaat om bewustwording.

Door Linda Buitenhuis, Aniek Oudshoorn en JanHendrik Wolters