Community helpdesk

Geo Future School omvat een levende community van scholen die elkaar graag op weg helpt. Op deze pagina geven docenten of andere experts vanuit hun eigen ervaring antwoord op uw vraag, of kunt u een antwoord formuleren op een vraag van een ander.

Heeft u een andere vraag die u graag beantwoord ziet door een Geo Future collega, of heeft u juist een ervaring die u wilt delen met de rest? Neem dan contact met ons op.

Wat is de rol van een partner bij Geo Future School?
Er zijn verschillende rollen van een partner denkbaar omdat hun insteek telkens weer anders is. Er zijn partners die vooral hun kennis of expertise willen delen voor de inhoud van een module. Anderen willen juist graag helpen bij het vormgeven van een veldwerk of gastles, maar een partner kan ook de rol van opdrachtgever innemen. Zo kan het erg leuk zijn om een wedstrijdelement in te brengen of de partner te betrekken bij de uitvoering van de creatieve eindopdracht. 

In dit filmpje deelt Rob Adriaens, docent op CSG Het Streek, zijn ervaringen met samenwerkingsrelaties buiten de school.

Toekomstdenken binnen de GFS 
In Geo Future School modules breken leerlingen hun hoofd over hoe de wijk van de toekomst eruit zal zien of hoe we in de toekomst ons voedsel zullen verbouwen. Het beantwoorden van dit soort toekomstvragen is lastig, want hoewel je tot op zeker hoogte kunt bepalen wat in de toekomst gaat gebeuren, is het onmogelijk precies te weten wat de toekomst in petto heeft; de toekomst is dan ook ‘onweetbaar’. 

Hoe kun je als GFS docent je leerlingen dan tóch op een nuttige en effectieve manier laten werken met ‘onweetbare’ toekomstvragen? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om over de toekomst na te denken? En hoe kun je als docent leerlingen helpen deze vaardigheden te ontwikkelen in Geo Future modules? 

Door inzichten uit onderzoek naar ‘toekomstdenken’ te koppelen aan voorbeelden uit de GFS praktijk, biedt deze handreiking GFS docenten handvatten om:

  • bestaand GFS lesmateriaal kritisch te beoordelen;
  • nieuw GFS lesmateriaal te ontwikkelen en vorm te geven; 
  • leerlingen te helpen vaardige ‘toekomstdenkers’ te worden.

Neem contact op met Martijn Gerritsen (martijn_gerritsen@live.nl) als u vragen, op- of aanmerkingen heeft naar aanleiding van de handreiking. 

Handreiking Toekomstdenken.pdf
Download dit document (5.52 MB)